Samen met kindercoach Ilka beetjebijbeetje naar gezonder en bewuster opgroeien

Als ouder en opvoeder doe je elke dag opnieuw je uiterste best. Maar op-VOEDEN, dat is niet altijd even gemakkelijk. Je kind is misschien een moeilijke eter, een echte zoetekauw of wordt snel ziek. Misschien vraag je je af hoe je best om kan gaan met drukke of futloze kinderen, bepaalde voedselallergieën, of welke voedingsstoffen jouw kind de beste basis in het leven geven.

Kindercoach Ilka Van Tilborg staat met EetjebijBeetje voor een erg unieke aanpak. Samen met je kind ga je beetjebijbeetje op pad naar een gezondere en bewustere levensstijl. Ilka vertrekt vanuit de vaardigheden en kwaliteiten van je kind, legt de focus op positieve punten en negeert de mindere punten.

Op speelse wijze wordt zo de speciale band tussen ouders en kind nog sterker en leert het kind gezonder leven door eigen keuzes te maken. EetjebijBeetje verbiedt immers niets, maar voegt enkel toe.

Deze unieke werkwijze in combinatie met een grote expertise in voedingsleer gericht op kinderen neemt je mee op een avontuur naar gezonder en bewuster opgroeien. En dat voor alle kinderen van 6 tot 12 jaar!

Ilka aan het woord

Als kind had ik een ‘normaal’ gewicht. Thuis kenden we een traditioneel eetpatroon van witte of bruine boterhammen met choco bij het ontbijt , ‘s middags de lunchbox (brood met beleg) mee naar school en ‘s avonds gezellig samenzijn met een bord vol aardappelen met wat groenten en vlees of vis met saus. In het weekend aten we ’s avonds vaak een hamburger, frietjes of ander ‘gemakkelijk’ eten.

Op mijn zeventiende was ik toch wel zwaar voor mijn lengte. Daar wilde ik iets aan doen. Het advies dat ik kreeg was minder eten en vooral calorieën tellen. En dat zorgde effectief voor resultaten. Dit gezonde gewicht heb ik tijdens de studentenjaren goed kunnen houden omdat eten op dat moment totaal geen belangrijke rol speelde in mijn leven. Hierdoor werden maaltijden regelmatig overgeslagen of vervangen door een chocoladereep. Qua beweging was ik vrij actief: ik speelde drie keer per week volleybal en ging regelmatig tussendoor nog eens squashen of fitnessen.

Na mijn studie kreeg ik te maken met het gevreesde jojo-effect. Het nauwkeurig letten op calorieën en veel sporten wisselde ik af met periodes van veel junkfood en snoep en minder bewegen … Ik was er nog steeds van overtuigd dat weinig en caloriearm eten gelijk stond aan vermageren en dus aan een gezonde levensstijl. Veel en vet eten betekende voor mij verdikken en hoorde bij een ongezonde levensstijl.

Ook na de geboorte van mijn zonen kon ik door weinig eten en veel sporten mijn gewicht terug omlaag krijgen. Ik geraakte helemaal in de ban van de weegschaal, maar ondanks dat dat cijfer oké was, zat ik niet goed in mijn vel. Ik had weinig energie en amper zin om de deur uit te gaan.

Omdat voeding me altijd wel geïnteresseerd heeft en ik toch wel wou weten waar mijn gebrek aan energie vandaan kwam, verdiepte ik me in voedingsleer en ging van start met een opleiding. In eerste instantie volgde ik de traditionele voedingstheorie op basis van de voedselpiramide, daarna ben ik in Maastricht bio-energetische voedingsleer gaan studeren aan de Europese Academie. Daar zijn mijn ogen letterlijk en figuurlijk opengegaan.

Na een intensieve studie wilde ik hetgeen ik geleerd had op mezelf toepassen. Ik koos hierbij voor de drastische aanpak en besloot negentig dagen suikervrij te leven. Het gaf me echt een super gevoel: Ik had tonnen energie, voelde me terug gelukkig, had weer zin om te sporten en beleefde plezier aan het spelen met mijn kinderen. Ik wilde mijn zonen meenemen in mijn strenge levensstijl maar dat was erg moeilijk haalbaar. Ik besefte dat die drastische aanpak niet werkte voor hen, maar op langere termijn ook niet voor mij. Ik gunde mezelf geen extraatjes, waardoor mensen me vaak te streng voor mezelf vonden. Uiteindelijk zorgde dat ervoor dat ik me na die negentig dagen opnieuw volledig liet gaan, en dat heb ik geweten (lang leve het jojo-effect). Achteraf gezien denk ik dat ik toen door mijn  lichaam ‘gestraft’ werd voor al die jaren van wispelturig eetgedrag.

Nu heb ik eindelijk een balans gevonden voor mij en mijn kinderen. Voor ons betekent dat twee dagen per week suikervrij en op de andere dagen één suikerproduct per dag. We mogen alles proeven, eten erg veel groenten en fruit en één keer per week genieten we van pizza of frietjes. Op feestjes durven we de teugels ook wat te laten vieren.

Samen genieten we van een gezondere levensstijl en gaan regelmatig lopen in de natuur. Ik voel me nu weer goed in mijn vel en durf genieten van ongezondere keuzes omdat ik weet dat mijn lichaam me niet straft voor één lekkere zonde. Ik heb geen maatje 36 maar een gezonde 42 en ben er trots op. Ook mijn kinderen gaan blij door het leven, ze zijn energiek van ‘s morgens tot ‘s avonds en vinden het superleuk om samen nieuwe gezonde gerechtjes uit te proberen.

Ik heb een hele weg afgelegd en wil deze ervaring gebruiken om ouders met hun kinderen te begeleiden zodat kinderen beetjebijbeetje bewuster en gezonder kunnen opgroeien en ze de basis leggen voor nu en voor later.

Klaar voor jullie avontuur?
Vraag dan je gratis intakegesprek aan.