Een gezonde lunch voor je kinderen: 5 tips voor meer energie

gezonde lunch voor meer energie

Wat is die zomervakantie toch leuk! En dan vliegt de tijd. Zo snel zelfs dat het nieuwe schooljaar weer voor de deur staat. Ben je opgelucht dat die dagelijkse routine er weer is? Of voelt het voor jou eerder als een handen-in-het-haarmoment? Als onderneemster en mama begrijp ik je volledig. Want er komt best wel wat stunt- en vliegwerk aan te pas om je kinderen op tijd op school te krijgen. Mét een gezonde lunch in hun boekentas!

Vol energie weer naar school

Op school hebben je kinderen veel energie nodig. Geef hen dus elke dag een gezonde lunch mee naar school. Gemakkelijker gezegd dan gedaan? Weet je niet waar te beginnen of lust je kind weinig? Ik help je graag met vijf eenvoudige tips.

Zo geef je de lunchbox van je kind een gezonde make-over

Met deze vijf snelle, gezonde tips pimp je de lunch van je kind tot een gezonde versie:

  1. Varieer

Variatie is de sleutel tot succes. Zo zit er altijd wel iets in de lunchbox wat je kind lust. Wat dacht je van een omelet met groenten, een gekookt eitje of tonijn met avocado of een volkorenwrap met komkommer en gerookte zalm? Integreer vooral ook kleur, veel kleur! Mooi eten doet eten.

  1. Ga voor gezond brood … of broodalternatieven

Kies de juiste broodsoort en vermijd daarbij de witte varianten. Speltbrood en volkorenbrood zijn betere keuzes. Of ga eens voor een alternatief voor brood, zoals gezonde crackers of rijstwafels. Is je kind zot van brood? Wees dan zeker niet te drastisch en integreer beetjebijbeetje andere producten.

  1. Kies voor suikerarm beleg

Neem het beleg voor op de boterhammetjes eens kritisch onder de loep. Chocopasta is natuurlijk bijzonder populair bij de meeste kinderen, maar bevat heel veel suiker. Ga in de plaats voor een suikerarme optie, zoals een omelet, zalm of een zelfgemaakte groentespread. Ook fruit is een optie. Bijvoorbeeld geplette banaan of aardbeitjes, eventueel met wat hüttenkäse. Mijn kinderen zijn gek van mijn zelfgemaakte gehaktballetjes met vlees van onze goede bioslager. Ik snij ze in schijfjes, voeg wat tomaatjes, komkommer, paprika en zelfgemaakte mayonaise toe en beleg er speltbroodjes mee.

  1. Maak van groentjes een must!

Groenten zijn niet alleen gezonde lunchboxbommetjes, ze ogen ook nog eens mooi (denk aan de kleur!). Worteltjes, komkommer, kerstomaatjes, boontjes, broccoliroosjes, radijsjes, … de mogelijkheden zijn eindeloos! Overdrijf natuurlijk niet. Beetjebijbeetje groentjes integreren bij de lunch is de boodschap. J Tenzij je kind echt van groenten houdt.

  1. Kies voor water

Water, water, water. En de rest komt later (of helemaal niet 😉 )! Dat geldt ook voor de lunch van je kind: kies voor water in plaats van frisdrank of kant-en-klare vruchtensappen.

Een extraatje om de lunchbox van je kind een verrassend leuke toets te geven? Schrijf je nu in op de EetjebijBeetje-nieuwsbrief en ontvang leuke lunchboxkaartjes met lieve en inspirerende tekstjes. Ze zullen je kind een extra boost geven tijdens zijn heerlijk gezonde lunch.

Wil je als lid van een schooldirectie of als leerkracht je gezonde schoolvisie kracht bijzetten? Ontdek dan zeker mijn klasworkshops die leerlingen beetjebijbeetje op een speelse en interactieve manier bewust maken van wat gezonder leven betekent en wat het belang ervan is.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *