De herfst in geuren en kleuren op je bord!

Elk seizoen heeft zijn charme, maar de herfst blijft mijn favoriete periode van het jaar. Zo gezellig en knus! Ik ben bovendien fan van warme herfstkleuren. Samen met mijn gezin trek ik dan ook vaak het bos in – zéker tijdens deze Week van het Bos  – om de natuur in al haar pracht en praal te bewonderen. En om me te laten inspireren, want die mooie herfsttinten brengen ook kleur op ons bord.

Kleur doet eten

Na zo’n boswandeling komen we met een fris hoofd én grote honger weer thuis. Dus ga ik aan de slag in de keuken. En wat biedt de herfst een overvloed aan lekkernijen! Ik kies graag voor gezonde seizoensproducten, zoals andijvie, aubergines, boerenkool, pastinaak, appels, bramen, mandarijnen en stoofperen. Het herfstaanbod is oneindig lekker én kleurrijk. Seizoensgroenten en seizoensfruit zijn trouwens niet alleen lief voor je portemonnee, ze toveren je bord ook nog eens om tot een prachtig kleurenpalet. Het oog wil ook wat, toch? Kleur doet eten, zeker bij kinderen.

Pompoen: de herfsttopper bij uitstek

Geen herfst zonder pompoen. Zo lekker én je kunt er alle kanten mee uit. Deze recepten waren het resultaat van mijn meest recente inspirerende boswandeling:

Eens wat anders op je brood: pompoenspread   

• Variant 1: een vleugje oosters

Meng:
– 100 gram gepureerde pompoen
– 4 koffielepels kokosolie
– 1 koffielepel currypoeder
– 1 koffielepel kurkuma
– een handjevol gehakte koriander
– een snuifje peper en zout

• Variant 2: go nuts met een lichte notensmaak

Meng:
– 100 gram gepureerde pompoen
– 3 koffielepels tahin
– 1 koffielepel paprikapoeder
– 1 koffielepel geperste knoflook
– 1 eetlepel gesneden peterselie
– een snuifje peper en zout

Alle kinderen zijn er verzot op: rösti van pompoen

Dit is een echte aanrader voor de moeilijke etertjes (en alle volwassenen die geen fan zijn van groenten). Zo lekker dat je kind niet eens doorheeft dat het een flinke portie gezonde groenten binnenkrijgt!

Wat heb je nodig?
– een halve pompoen van ongeveer 600 gram
– 3 eieren
– 60 gram meel (bijvoorbeeld speltmeel)
– een theelepel paprikapoeder
– 2 sjalotjes
– een klein handje geraspte pecorino (of geitenkaas)
– olijfolie, peper en zout

Hoe maak je het?
Schil de pompoen en rasp hem fijn in een keukenmachine. Klop de eieren los in een grote beslagkom en meng het meel, het paprikapoeder en een snuifje peper en zout erdoor. Snij de sjalotjes en meng ze met de pecorino en geraspte pompoen door het eimengsel. Verwarm een scheut olijfolie in een koekenpan. Schep hier een aantal hoopjes van het röstimengsel in. Druk ze een beetje plat, zodat je mooie rondjes krijgt. Bestrooi met nog wat peper en eventueel een beetje zout. Bak de rondjes enkele minuten per kant op een middelhoog vuur en serveer de rösti warm.

Maak je klaar voor een griezelig gezonde Halloween
Wie herfst zegt, zegt ook Halloween. Wil je er graag een overheerlijk, maar gezond familiefeest van maken? Schrijf je dan in voor mijn  Griezelig Gezonde Halloween-workshop op zaterdag 21 oktober. Kookplezier én smulpret gegarandeerd.

Tot dan!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *