Beetjebijbeetje naar een suikervrij leven !

Suikervrij leven

Zoete ontbijtgranen, een koek mee naar school, een snoepje als troost bij een bezeerde knie, colaatje bij het avondeten… We staan er niet bij stil hoe veel suiker kinderen dagelijks binnenkrijgen. Tijd om een beetje meer te kiezen voor een suikervrij leven !

Suiker heeft weinig waarde

Onze voorkeur voor zoet komt uit de oertijd: bitter was giftig, zoet was eetbaar. Een gezonde houding dus. Maar toen de mens suiker ging produceren, ging het volledig mis.
Omdat suiker geen enkele voedingswaarde heeft en overgewicht kan veroorzaken, kunnen we het best beperken. Het werkt namelijk enorm verslavend! Ik merk het bij mijn kinderen en bij mezelf: hoe meer suiker we eten, hoe meer we ernaar verlangen.
Vaak geldt snoep als beloning. Maar waar belonen we onze kinderen mee? Met tandbederf, overgewicht en een reeks andere gezondheidsproblemen.

De cirkel doorbreken

Is een suikervrij leven saai? Zeker niet, er zijn voldoende mogelijkheden om het gebruik ervan onder controle te houden:
Maak eens zelf granola met havervlokken, noten, gedroogd fruit en een lepeltje honing. Heerlijk op yoghurt.
Frisdrank kan je vervangen door (bruis)water met muntblaadjes en fruit naar keuze erbij voor een lekkere frisse smaak.
Beloon je kind met kwaliTIJD in plaats van met een snoepje: samen fietsen, een spelletje spelen, samen lezen…

Beetjebijbeetje

De “gezondheidsregel” is maximum 3 klontjes suiker per dag. Maar het moet allemaal niet zo drastisch ineens. Waarom niet al 1 snoepmoment per dag minderen. Vaak is dat al goed voor minimum 5 suikerklontjes minder. Oude gewoontes veranderen is niet eenvoudig, dat doe je beetjebijbeetje, zonder te vervallen in het andere uiterste.
En natuurlijk kan ik de kinderen niet verbieden te snoepen terwijl ik taart eet. Want het goede voorbeeld geven doet volgen.

Wil jij …

– meer tips hoe je samen met je kind kan leren minder afhankelijk te zijn van dat witte goed?
– samen met je kind leren hoe je kan tellen hoeveel suiker in producten zit, zodat jullie bewust worden van wat je in je mond steekt?
– leren hoe je beetjebijbeetje samen met je kind gezondere dingen kan toevoegen aan de dagelijkse maaltijden?
– graag lekkere suikervrije alternatieven ontdekken (en proeven tijdens de sessies)
Schrijf je dan zeker in voor de groepscoaching

 

Tijdelijk extraatje
Een tijdelijk extraatje! Schrijf je nu in op de EetjebijBeetje-nieuwsbrief en ontvang een overzicht van de verschillende sluipnamen voor suiker zodat je je niet langer laat misleiden als je boodschappen doet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *