Samen met je kind gezellig en gezond tafelen … het kan !

Niets zo heerlijk : met zijn allen gezellig rond de tafel, bijpraten over wat jullie die dag beleefd hebben. Ontspannen genieten van elkaar en lekker en gezond eten na een drukke dag, daar kijk je naar uit !

Strijd aan tafel

Als je een of meer moeilijke eters aan tafel hebt, kan de sfeer helaas snel omslaan. Je hebt je best gedaan om een lekkere, gezonde maaltijd te bereiden, en daar heb je het weer: “lust-ik-niet”, “dat is vies”… In plaats van leuk en ontspannen te babbelen, ontstaat tijdens het eten de zoveelste discussie tussen jou en je kind(eren). De spanning is weer te snijden ☹

Beetjebijbeetje leren proeven

Onthou 1 ding : onbekend is onbemind.
Je kan je kind echt leren proeven, maar het kan enkel beetjebijbeetje.

1. Forceer niets. Als je een moeilijke eter dwingt, wordt het tegensputteren alleen maar erger.
2. Vertrek telkens van wat je kind graat eet en voeg iets nieuws toe. Zo hou je de sfeer aan tafel ontspannen en leert je kind iets nieuws proeven.
3. Een mooie presentatie doet eten. Maak er een leuk, kleurrijk geheel van.
4. Beloon niet met snoep; dan blijft het lust-ik-niet bord een horde om te overwinnen om aan het lekkers te geraken.
5. Ook volwassenen eten niet alles even graag. Geef dus het goede voorbeeld, en eet zelf ook van de groente die je zelf niet zo heel lekker vindt. Of zet iets op tafel dat jijzelf nog nooit gegeten hebt. Samen leren proeven!

Wil jij …

–  Meer tips. Bestel dan snel het beetjesboek Je vindt er ook een smaakspelletje voor het hele gezin. Spelenderwijs leert je moeilijke eter proeven.
–  Graag samen met je kind conreet een eerste stap zetten ? Schrijf in voor de leerrijke workshop (B)eetjebijBeetje leren proeven van 17 maart 2018.

 

Beetjebijbeetje naar een suikervrij leven !

Suikervrij leven

Zoete ontbijtgranen, een koek mee naar school, een snoepje als troost bij een bezeerde knie, colaatje bij het avondeten… We staan er niet bij stil hoe veel suiker kinderen dagelijks binnenkrijgen. Tijd om een beetje meer te kiezen voor een suikervrij leven !

Suiker heeft weinig waarde

Onze voorkeur voor zoet komt uit de oertijd: bitter was giftig, zoet was eetbaar. Een gezonde houding dus. Maar toen de mens suiker ging produceren, ging het volledig mis.
Omdat suiker geen enkele voedingswaarde heeft en overgewicht kan veroorzaken, kunnen we het best beperken. Het werkt namelijk enorm verslavend! Ik merk het bij mijn kinderen en bij mezelf: hoe meer suiker we eten, hoe meer we ernaar verlangen.
Vaak geldt snoep als beloning. Maar waar belonen we onze kinderen mee? Met tandbederf, overgewicht en een reeks andere gezondheidsproblemen.

De cirkel doorbreken

Is een suikervrij leven saai? Zeker niet, er zijn voldoende mogelijkheden om het gebruik ervan onder controle te houden:
Maak eens zelf granola met havervlokken, noten, gedroogd fruit en een lepeltje honing. Heerlijk op yoghurt.
Frisdrank kan je vervangen door (bruis)water met muntblaadjes en fruit naar keuze erbij voor een lekkere frisse smaak.
Beloon je kind met kwaliTIJD in plaats van met een snoepje: samen fietsen, een spelletje spelen, samen lezen…

Beetjebijbeetje

De “gezondheidsregel” is maximum 3 klontjes suiker per dag. Maar het moet allemaal niet zo drastisch ineens. Waarom niet al 1 snoepmoment per dag minderen. Vaak is dat al goed voor minimum 5 suikerklontjes minder. Oude gewoontes veranderen is niet eenvoudig, dat doe je beetjebijbeetje, zonder te vervallen in het andere uiterste.
En natuurlijk kan ik de kinderen niet verbieden te snoepen terwijl ik taart eet. Want het goede voorbeeld geven doet volgen.

Wil jij …

– meer tips hoe je samen met je kind kan leren minder afhankelijk te zijn van dat witte goed?
– samen met je kind leren hoe je kan tellen hoeveel suiker in producten zit, zodat jullie bewust worden van wat je in je mond steekt?
– leren hoe je beetjebijbeetje samen met je kind gezondere dingen kan toevoegen aan de dagelijkse maaltijden?
– graag lekkere suikervrije alternatieven ontdekken (en proeven tijdens de sessies)
Schrijf je dan zeker in voor de groepscoaching

 

Tijdelijk extraatje
Een tijdelijk extraatje! Schrijf je nu in op de EetjebijBeetje-nieuwsbrief en ontvang een overzicht van de verschillende sluipnamen voor suiker zodat je je niet langer laat misleiden als je boodschappen doet.

De herfst in geuren en kleuren op je bord!

Elk seizoen heeft zijn charme, maar de herfst blijft mijn favoriete periode van het jaar. Zo gezellig en knus! Ik ben bovendien fan van warme herfstkleuren. Samen met mijn gezin trek ik dan ook vaak het bos in – zéker tijdens deze Week van het Bos  – om de natuur in al haar pracht en praal te bewonderen. En om me te laten inspireren, want die mooie herfsttinten brengen ook kleur op ons bord.

Kleur doet eten

Na zo’n boswandeling komen we met een fris hoofd én grote honger weer thuis. Dus ga ik aan de slag in de keuken. En wat biedt de herfst een overvloed aan lekkernijen! Ik kies graag voor gezonde seizoensproducten, zoals andijvie, aubergines, boerenkool, pastinaak, appels, bramen, mandarijnen en stoofperen. Het herfstaanbod is oneindig lekker én kleurrijk. Seizoensgroenten en seizoensfruit zijn trouwens niet alleen lief voor je portemonnee, ze toveren je bord ook nog eens om tot een prachtig kleurenpalet. Het oog wil ook wat, toch? Kleur doet eten, zeker bij kinderen.

Pompoen: de herfsttopper bij uitstek

Geen herfst zonder pompoen. Zo lekker én je kunt er alle kanten mee uit. Deze recepten waren het resultaat van mijn meest recente inspirerende boswandeling:

Eens wat anders op je brood: pompoenspread   

• Variant 1: een vleugje oosters

Meng:
– 100 gram gepureerde pompoen
– 4 koffielepels kokosolie
– 1 koffielepel currypoeder
– 1 koffielepel kurkuma
– een handjevol gehakte koriander
– een snuifje peper en zout

• Variant 2: go nuts met een lichte notensmaak

Meng:
– 100 gram gepureerde pompoen
– 3 koffielepels tahin
– 1 koffielepel paprikapoeder
– 1 koffielepel geperste knoflook
– 1 eetlepel gesneden peterselie
– een snuifje peper en zout

Alle kinderen zijn er verzot op: rösti van pompoen

Dit is een echte aanrader voor de moeilijke etertjes (en alle volwassenen die geen fan zijn van groenten). Zo lekker dat je kind niet eens doorheeft dat het een flinke portie gezonde groenten binnenkrijgt!

Wat heb je nodig?
– een halve pompoen van ongeveer 600 gram
– 3 eieren
– 60 gram meel (bijvoorbeeld speltmeel)
– een theelepel paprikapoeder
– 2 sjalotjes
– een klein handje geraspte pecorino (of geitenkaas)
– olijfolie, peper en zout

Hoe maak je het?
Schil de pompoen en rasp hem fijn in een keukenmachine. Klop de eieren los in een grote beslagkom en meng het meel, het paprikapoeder en een snuifje peper en zout erdoor. Snij de sjalotjes en meng ze met de pecorino en geraspte pompoen door het eimengsel. Verwarm een scheut olijfolie in een koekenpan. Schep hier een aantal hoopjes van het röstimengsel in. Druk ze een beetje plat, zodat je mooie rondjes krijgt. Bestrooi met nog wat peper en eventueel een beetje zout. Bak de rondjes enkele minuten per kant op een middelhoog vuur en serveer de rösti warm.

Maak je klaar voor een griezelig gezonde Halloween
Wie herfst zegt, zegt ook Halloween. Wil je er graag een overheerlijk, maar gezond familiefeest van maken? Schrijf je dan in voor mijn  Griezelig Gezonde Halloween-workshop op zaterdag 21 oktober. Kookplezier én smulpret gegarandeerd.

Tot dan!

 

Een gezonde lunch voor je kinderen: 5 tips voor meer energie

gezonde lunch voor meer energie

Wat is die zomervakantie toch leuk! En dan vliegt de tijd. Zo snel zelfs dat het nieuwe schooljaar weer voor de deur staat. Ben je opgelucht dat die dagelijkse routine er weer is? Of voelt het voor jou eerder als een handen-in-het-haarmoment? Als onderneemster en mama begrijp ik je volledig. Want er komt best wel wat stunt- en vliegwerk aan te pas om je kinderen op tijd op school te krijgen. Mét een gezonde lunch in hun boekentas!

Vol energie weer naar school

Op school hebben je kinderen veel energie nodig. Geef hen dus elke dag een gezonde lunch mee naar school. Gemakkelijker gezegd dan gedaan? Weet je niet waar te beginnen of lust je kind weinig? Ik help je graag met vijf eenvoudige tips.

Zo geef je de lunchbox van je kind een gezonde make-over

Met deze vijf snelle, gezonde tips pimp je de lunch van je kind tot een gezonde versie:

  1. Varieer

Variatie is de sleutel tot succes. Zo zit er altijd wel iets in de lunchbox wat je kind lust. Wat dacht je van een omelet met groenten, een gekookt eitje of tonijn met avocado of een volkorenwrap met komkommer en gerookte zalm? Integreer vooral ook kleur, veel kleur! Mooi eten doet eten.

  1. Ga voor gezond brood … of broodalternatieven

Kies de juiste broodsoort en vermijd daarbij de witte varianten. Speltbrood en volkorenbrood zijn betere keuzes. Of ga eens voor een alternatief voor brood, zoals gezonde crackers of rijstwafels. Is je kind zot van brood? Wees dan zeker niet te drastisch en integreer beetjebijbeetje andere producten.

  1. Kies voor suikerarm beleg

Neem het beleg voor op de boterhammetjes eens kritisch onder de loep. Chocopasta is natuurlijk bijzonder populair bij de meeste kinderen, maar bevat heel veel suiker. Ga in de plaats voor een suikerarme optie, zoals een omelet, zalm of een zelfgemaakte groentespread. Ook fruit is een optie. Bijvoorbeeld geplette banaan of aardbeitjes, eventueel met wat hüttenkäse. Mijn kinderen zijn gek van mijn zelfgemaakte gehaktballetjes met vlees van onze goede bioslager. Ik snij ze in schijfjes, voeg wat tomaatjes, komkommer, paprika en zelfgemaakte mayonaise toe en beleg er speltbroodjes mee.

  1. Maak van groentjes een must!

Groenten zijn niet alleen gezonde lunchboxbommetjes, ze ogen ook nog eens mooi (denk aan de kleur!). Worteltjes, komkommer, kerstomaatjes, boontjes, broccoliroosjes, radijsjes, … de mogelijkheden zijn eindeloos! Overdrijf natuurlijk niet. Beetjebijbeetje groentjes integreren bij de lunch is de boodschap. J Tenzij je kind echt van groenten houdt.

  1. Kies voor water

Water, water, water. En de rest komt later (of helemaal niet 😉 )! Dat geldt ook voor de lunch van je kind: kies voor water in plaats van frisdrank of kant-en-klare vruchtensappen.

Een extraatje om de lunchbox van je kind een verrassend leuke toets te geven? Schrijf je nu in op de EetjebijBeetje-nieuwsbrief en ontvang leuke lunchboxkaartjes met lieve en inspirerende tekstjes. Ze zullen je kind een extra boost geven tijdens zijn heerlijk gezonde lunch.

Wil je als lid van een schooldirectie of als leerkracht je gezonde schoolvisie kracht bijzetten? Ontdek dan zeker mijn klasworkshops die leerlingen beetjebijbeetje op een speelse en interactieve manier bewust maken van wat gezonder leven betekent en wat het belang ervan is.